Garis-Garis Deja Vu - Part I 8/29/2008 11:46:00 AM

Inilah puisi yang telah membuatkan keinginan saya membuak untuk membaca GGDV.. enjoy..!!.. =)
~Garis-Garis Deja Vu~

Malam itu,
Ketika kami melihat bintang pelayaran,
Dia tersenyum dan berkata,
Masanya telah tiba,
Untuk dia pergi,
Dan rinduku menghilang dari dataran padang pasir ini...

Aku cuba menafikan dan membalas,
Bahawa rinduku akan terus segar abadi,
Dan sejauh mana aku dan dia hilang di bumi tuhan ini,
Aku akan tetap terus menjejaki dia,
Merindui dia,
Bersama bintang pelayaran yang akan membawa kami pulang kesini...

Dia tertawa dengan seribu sendu,
Dan cuba meyakinkan aku,
Bahawa tidak ada jalan untuk takdir kami bersatu lagi...

Tetapi aku bersumpah,
Biar seribu tahun datang dan seribu tahun pergi,
Biar bintang terakhir gugur dan langit bimasakti ini tiada lagi,
Dan berganti dengan kegelapan infiniti,
Aku dan dia akan tetap disini,
Dan terus hidup untuk mengira kasih yang abadi...

Dia tertawa dengan seribu pilu,
Dan cuba menyedarkan aku,
Bahawa tidak ada jasad yang dapat bertahan sebegitu lama,
Aku dan dia akan menghela jua nafas terakhir kami,
Lalu cinta akan terkubur bila tidak ada lagi jasad yang membalas rindu...

Di padang pasir tidak bertanda ini,
Malam penuh bintang,
Mendakap bulan yang malu,
Aku termangu dalam sendu,
Dan aku tahu,
Dia telah pergi dan tidak akan kembali lagi...

Untuk satu saat itu,
Aku tahu,
Tidak ada perlunya aku hidup disini lagi...

~ John Norafizan
(Dipetik dari novel Garis-Garis Deja Vu)

p/s: Review novel..?? sabar ye.. =)

2 comments:

Farie N. said...

puitis nye..huhu..
i wish i could write sumtin like dis..tp xcukup talent..sob3x...
anyway..hepy merdeka.. =)

Zaza Zafrina said...

uhuhu... mmg puitis pon. Tangkap leleh abes. haha. hepi merdeka to u too..farihan. =p